ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Διαβήτης

Αποτελεί μία συχνή χρόνια πάθηση που εκδηλώνεται συνήθως σε ενήλικες αλλά και σε νέα σε  ηλικία άτομα.
Η πάθηση αυτή της οποίας το κύριο χαρακτηριστικό είναι η εμφάνιση υπεργλυκαιμίας (αυξημένη τιμή σακχάρου στο αίμα) προκαλεί διαταραχή στον μεταβολισμό των υδατανθράκων, πρωτεϊνών, λιπών, νερού και ηλεκτρολυτών και οφείλεται κατά κανόνα σε ανεπαρκή έκκριση ινσουλίνης από τα κύτταρα του παγκρέατος.
Η αντιμετώπιση της νόσου γίνεται με ειδικά προγράμματα δίαιτας (ελαττωμένη πρόληψη  υδατανθράκων), χορήγηση φαρμάκων (πχ ινσουλίνη) καθώς και εφαρμογή προγραμμάτων συστηματικής φυσικής δραστηριότητας.
Η άσκηση βοηθά

  • ώστε η μεμβράνη των μυϊκών κυττάρων να γίνεται περισσότερο διαπερατή στην γλυκόζη.
  • στην καλύτερη χρήση από τον οργανισμό της ινσουλίνης που κυκλοφορεί
  • στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας που συνήθως είναι συνοδός κατάσταση του σακχαρώδους διαβήτη.

Η συστηματική άσκηση θα πρέπει να αποφεύγεται μόνο όταν ο σακχαρώδης διαβήτης δεν είναι καλά ρυθμισμένος, όταν υπάρχουν σοβαρές αγγειακές ή δερματικές επιπλοκές στα κάτω άκρα ή όταν εμφανίζεται διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια ή νεφροπάθεια.

Οστεοπόρωση

Η οστεοπόρωση αποτελεί ένα πολύ συχνό πρόβλημα στους ηλικιωμένους και ιδιαίτερα στις γυναίκες μετά την εγκυμοσύνη. Οφείλεται σε απώλεια οστικών αλάτων που αποτελούν το 90% της όλης οστικής μάζας. Η οστεοπόρωση εκδηλώνεται με διάχυτα οστικά άλγη ενώ προδιαθέτει στην εμφάνιση καταγμάτων. Αίτια που οδηγούν στην εμφάνιση της οστεοπόρωσης είναι η κληρονομική επιβάρυνση, ελαττωμένη πρόσληψη ασβεστίου, κακή απορρόφηση ασβεστίου απ’ το πεπτικό σωλήνα, ορμονικά αίτια και η απουσία φυσικής δραστηριότητας.
Με την συστηματική άσκηση αναστέλλεται ή επιβραδύνεται η απώλεια της οστικής μάζας στους ενήλικες.

Εγκυμοσύνη

Η γυμναστική στην εγκυμοσύνη είναι πολλαπλώς ενεργητική και ασφαλής τόσο για την έγκυο όσο και για το έμβρυο της.
Τα οφέλη της άσκησης για εγκύους είναι:

  • ευκολότερη προσαρμογή στις σωματικές αλλαγές που συμβαίνουν κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης.
  • ανακούφιση από την εύκολη κόπωση της κύησης
  • λιγότερο μυϊκό πόνο στην πλάτη
  • μείωση της δημιουργίας κιρσών και οιδημάτων στα κάτω άκρα και στους αστραγάλους
  • βελτιώνει τον μυϊκό τόνο, την δύναμη, την αντοχή, τα «φουσκώματα» και την δυσκοιλιότητα
  • προετοιμάζει το σώμα για την διαδικασία του τοκετού.

Επίσης δημιουργεί ένα αίσθημα ευεξίας το οποίο βοηθά στην μείωση του στρες, του άγχους και της επιλοχίας κατάθλιψης.

Τρίτη ηλικία

Στην τρίτη ηλικία συμπεριλαμβάνονται τα άτομα ηλικίας μεγαλύτερης των 60 ετών. Στην ηλικία αυτή εμφανίζεται μία φυσιολογική σταδιακή παρακμή του ανθρώπινου οργανισμού.
Ορισμένες από τις αλλαγές που παρατηρούνται στο σώμα με το πέρασμα του χρόνου είναι:

  • αύξηση του ποσοστού λίπους
  • μείωση την μέγιστης πρόσληψης οξυγόνου και της ζωτικής χωρητικότητας των πνευμόνων
  • απώλεια σταθερότητας των αρθρώσεων και της ευκινησίας τους
  • μυϊκή ατροφία
  • μείωση της οστικής μάζας
  • μείωση της ευλυγισίας
  • μείωση μυϊκής δύναμης και αντοχής
  • διαταραχή ύπνου
  • απώλεια μνήμης
  • διάφορες παθήσεις του καρδιοαγγειακού συστήματος (αρτηριακή, υπέρταση, στεφανιαία ανεπάρκεια, απασβέστωση βαλβίδων) που είναι αποτέλεσμα της βιολογικής φθοράς και της μείωσης της λειτουργικής ικανότητας της καρδιάς.

Η συστηματική και προγραμματισμένη φυσική δραστηριότητα ενός ηλικιωμένου ατόμου επιδρά θετικά στα διάφορα συστήματα του οργανισμού με την ποιοτική και ποσοτική μείωση που προκαλεί στις εκφυλιστικές αλλοιώσεις και γενικά στην επιβράδυνση της φυσιολογικής φθοράς.
Συγκεκριμένα με την συστηματική άσκηση:

  • βελτιώνεται ο μεταβολισμός και ελαττώνεται το συνολικό λίπος
  • βελτιώνεται η ισορροπία
  • αυξάνεται η δύναμη
  • αυξάνεται η αντοχή
  • ελαττώνεται το άγχος
  • δημιουργείται αίσθημα ευφορίας και ευεξίας